Efter corona-dvale sætter vi for alvor gang i koncernens nyeste skud på stammen – et koncept, der laver møbler og indretning med grøn omtanke.

Det var på et kvartalsmøde i 2019, at vores direktør, Svend Ø. Pedersen, meddelte, at en grøn gren af koncernen var født, at den hed ’minding’, og at den manifesterede det første store skridt i en grøn omstilling og en mere bæredygtig forretning – på flere plan.

”At vi snart måtte gøre noget stod mig meget klart i efteråret 2019. Dengang en vis Greta for alvor satte sit præg på klimadebatten. Det satte gang i tanker om bæredygtighed på flere niveauer, og at vi med garanti ikke overlever på lang sigt, hvis vi ikke arbejder hårdt henimod en mere bæredygtig forretningsmodel – og dermed også en økonomisk mere bæredygtig forretning.” forklarer Top-line-stifteren

Her er det især verdensmål nr. 8, 12 og 13 – altså anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarligt forbrug og overproduktion samt klimaindsats – som minding i første omgang kan bidrage til.

Det bedste er det godes værste fjende
Omtanke – også den grønne af slagsen – er imidlertid ikke nyt hos os. For det har altid været afgørende for Svend Ø. Pedersen, at produktionen af hans møbler går hånd i hånd med respekt for mennesker og miljø. Af samme grund fejrer producenten i år 10-års jubilæum som ISO 14001-certificeret.

Hos minding sætter han selvsagt barren endnu højere. Dog med en bevidsthed om, at vejen mod en 100 % bæredygtig forretning er en proces – og en lang en af slagsen. Målet for minding er derfor at være bedre.

”Det bedste er jo som bekendt det godes værste fjende, og man skal starte et sted. I mindings tilfælde starter vi dog ikke helt fra bunden set med grønne briller. Holdbarhed og hensyn til miljøet har nemlig altid været en del af designfilosofien hos Top-line – også før vi blev ISO 14001-certificerede i 2011. For høj kvalitet og en lang levetid er kernen i vores produkter. Disse standarder lever selvfølgelig videre i minding, der også fungerer som en form for ”grønt laboratorium” for resten af koncernen” fortæller Svend Ø. Pedersen

Møbler med holdning
Hos minding bestræber de sig på kun at bruge stof og læder fra C02-neutrale og ISO 14001-certificerede kilder. De skånsomme materialer stammer også primært fra danske og europæiske producenter.

Det gælder både det FSC-mærkede træ, det chrom-frie læder, Waterlily-skummet, stoffet af genanvendt plast og – sidst men ikke mindst – korken, der er ét af verdens mest miljøvenlige materialer og også et ekspertområde for den nye virksomhed.

På grund af materialets mange kvaliteter spiller kork en hovedrolle i mange af mindings produkter og indretningsløsninger, som fx gulve, tapeter og paneler. Til den del af forretningen har de allieret sig med med Inventa, der med 70 års erfaring er nogle af Danmarks dygtigste producenter af inventar til butikker, kontorer og hoteller.

Lidt ad gangen – lavet så lokalt som muligt!
Hos minding bestræber de sig på at producere og source så lokalt som muligt for at skåne miljøet. Alle deres designerstole er derfor 100 % ’Made in Denmark’. Det samme gælder langt de fleste materialer undtagen korken, der stammer fra Portugal. For at minimere overproduktion og ressourcespild producerer de desuden kun små partier ad gangen.

Mød minding på FoodExpo og i Stockholm
minding blev lanceret på Stockholm Light & Furniture Fair 2020 lige inden COVID-19-nedlukningen. Det skete i samarbejde med PortoCork, der er agent for én af verdens førende producenter af kork. Til marts gæster de for første gang FoodExpo-messen i Herning og til september vender de tilbage til Stockholm med kork i mange afskygninger og deres designerstole – forhåbentlig med stolen Touro i en Svanemærket udgave.  

Andre nyheder

04.03 2024
Forårsmesse er tilbage med dobbelt så mange udstillere!

Kom med, når vi gentager én af 2023’s største successer og igen slår dørene op til vores helt egen messe.

Se den her >
06.02 2024
Ny bestyrelse trukket i arbejdstøjet

Et godt mix af nye ansigter og gamle kræfter er klar til at omsætte endnu flere af vores one stop shopping-ambitioner til virkelighed og skabe endnu større værdi for vores kunder. 

Se den her >
05.01 2024
Året, der gik - 2023

Oven på et turbulent år er vi mere end klar til fokusere på kerneforretningen igen.

Se den her >